lördag 10 oktober 2015

Stekpannebröd

Detta brödet är så otroligt gott och dessutom enkelt att göra. Det behövs en ugnssäker stekpanna (gärna gjutjärn), men jag skulle gissa att det går bra med tex en springform med (har ej testat själv dock).


Ca 8 bitar

25 g jäst (½ pkt)
2 ½ dl vatten, ljummet
1 tsk salt
1 msk rapsolja
420-480 g vetemjöl (7–8 dl)

GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i 40–50 min.
2. Tryck ut degen till en rund kaka i en mjölad stekpanna, 20–24 cm i diameter.
3. Dela degen i åtta bitar med en degskrapa eller kniv. Låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Grädda brödet mitt i ugnen i 13–15 min. Servera brödet direkt i stekpannan eller frys in och plocka fram efter hand.

Tips! Gör dubbel sats och använd en ugnsform som är ca 25x35 cm, platta ut degen i formen och dela degen i 16 bitar

Här finns orginalreceptet: Lindas Bakskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar