fredag 7 maj 2010

Havredrömmar från Oskars

Jag har bakat dessa kakor 2 ggr nu och dom är verkligen riktigt goda.

Jag brukar köra nötkärnorna i matberedaren tills dom är finhackade och sen lägga i smör (kylskåpskallt eftersom jag oftast glömt att plocka fram det i tid) och socker och köra tills allt är mjukt och blandat. Sen häller jag i mjöl, hjorthornssalt och havregrynen och kör ett par varv till. Möjligen är det inte rätt, men det fungerar och det blir jättegott ändå :)



Ingredienser:
100 g smör eller margarin
½ dl strösocker
½ dl nötkärnor
½ dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
3 dl havregryn


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Rör matfett och socker poröst, gärna med elvisp. Finfördela nötkärnorna, gärna i en matberedare.

Tillsätt matfetts- och sockerblandningen, mjölet blandat med hjorthornssaltet och havregrynen i nöthacket.

Arbeta snabbt allt till en deg. Dela degen i 16 bitar. Rulla varje degbit till en boll. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.

Grädda kakorna mitt i ugnen, 8-10 minuter. Låt dem kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar