onsdag 20 januari 2010

Kolakakor med chokladbitar

Mina nya favorit kakor. Så enkla och så goda. Får mig att minnas mina favoritkakor när jag bodde i London.


Ingredienser:
100 gram rumsvarmt smör eller flytande smör
0,75 dl socker
2 msk ljus sirap
100 gram mörk choklad (marabou är god)
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 grader. Rör fett, socker och sirap till en porös smet. Hacka chokladen medelgrovt (se bild nedan). Blanda ner den och bakpulvret i smeten. Tillsätt mjölet. Blanda väl.

2.
*Har du använt rumsvarmt smör så rulla små bollar som du placerar ut glest (ca 20 st) på en plåt med bakplåtspapper.
*Har du använt flytande smör så klicka ut smeten med en sked på en plåt med bakplåtspapper, ganska långt emellan (dom flyter ut mycket)

3. Grädda ca 10 min.
Låt svalna och njut!





Orginalreceptet finns på kokaihop.se, receptet ovan har jag modifierat lite.

2 kommentarer:

  1. De där såg sjuuukt goda ut... Måste spara receptet.

    SvaraRadera
  2. Skulle kunna döda för ett par sådana där just nu...

    SvaraRadera