torsdag 7 januari 2016

Banoffee Pie med egen kolasås

För många, många år sen bodde jag först i Brighton (Portslade närmare bestämt) och senare i södra London. Där fanns det väldigt mycket god mat, tro det eller ej och en av mina favoriter blev Banoffee Pie.
Här gör jag med egen hemkokt kolasås då jag tycker att Karamelliserad mjölk (kokt Kondenserad sötad mjölk) som de flesta använder är så tråkig i smaken.


Tjock kolasås
2,5 dl grädde
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl strösocker
30 gr smör
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Blanda grädde, socker och sirap i en vid och hög kastrull, ca 3 liter.
Koka upp och sjud kolasåsen tills såsen har en temperatur på ca 116-118 grader (den ska bli ganska fast vid kulprovet, men inte så hård som kola). Rör då och då. Vill du ha sås till tex glass räcker det med en temperatur på ca 107-110 grader.  
Ta av från spisen och rör sedan i smör, salt och vaniljsocker. Låt svalna innan du häller den på pajen.

Banoffee Pie

150 gram Smör
300 gram Digestivekex
3- 4 Bananer
1 Dubbeldaim
3 dl Vispgrädde
Kolasåsen

Gör så här:
Koka kolasåsen enligt receptet ovan.
Lägg digistivekexen i en påse (gärna dubbel) och krossa dom i småbitar. Jag använde en mortelstöt att mosa med.
Smält smöret. Jag hällde det direkt över smulorna i påsen och blandade runt.
Ta en rund form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Lägg en bit plastfolie i botten och upp på kanterna. Häll i smulorna och packa jämt, tryck till lite. Sätt in i kylen i ca 30-40 min.
Ta ut formen och häll på kolan, bred ut den jämt (behöver dock inte vara ända ut i kanterna). Sätt in formen en stund i kylen igen.
Hit kan du förbereda.
Ta ut formen en liten stund innan servering. Ta av kantringen och flytta över pajen till ett serveringsfat, ta bort plastfolien på vägen.
Strax innan den ska serveras vispar du grädden, skivar bananerna och krossar (el hackar) daimen. Jag krossade daimen i oöppnad förpackning med ovannämnda mortelstöt, jättesmidigt.
Lägg de skivade bananerna på kolan, bred sen över grädden och häll över den krossade daimen (direkt från förpackningen om du gjorde på mitt vis).
Klar att servera!

Ps. Vill man ta den enkla vägen så fungerar det såklart bra med Karamelliserad mjölk med, den finns att köpa i de flesta vanliga matbutiker.
Ps2: Här finns ett nästan likadant recept där man koka den kondenserade sötade mjölken själv. Banoffeepaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar